IBAN: NL72 SNSB 0935 2199 00
Kvk.: 09103771
Project locatie:
Donja Brusovača 8, 47220 Vojnić, KroatiëContact
Projekt Duga betekent: Project Regenboog waarbij de regenboog een teken van een verbond voorstelt zoals we tegenkomen bij Noah na de vloed. Het is het verbond van God met "alle levende ziel" waarbij iedereen gelijke kans krijgt om vanuit Zijn Leven te leven. Ons project en de naam van het project heeft geenzins en op geen enkele manier ook maar iets te maken met LGTBHKLMOP politiek of wat voor politiek dan ook.
Ons project bevindt zich in de "Kordun" (voormalige Krajina) een verlaten streek in het binnenland van Kroatie, vlak aan de grens met Bosnie. De streek wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van minderheden: Servisch terugkerenden, Kroatische moslims en Kroaten die na de oorlog vanuit Bosnie gevlucht zijn. Het is een vergeten streek. In alles een grote uitdaging om te werken aan verzoening en een vriendschapsverbond. Het project is actief sinds mei 1999 en richt zich met op op alleenstaande ouderen en kinderen en jongeren.
Het project kent een eigen kampeerterrein en biedt plaats aan 30 tot 50 personen, heeft 3 kampeerhutten met elk 6 bedden, een slaapzolder met 16 bedden, enkele caravans, een eenvoudige keuken en café in een stal ("Café Bethlehem"). Het kampeerterrein wordt onderhouden door de plaatselijke jongeren en kinderen van "De Leeuwenbende" en door de groepen die ons komen bezoeken.
Projekt Duga is in 1999 gestart als initiatief van Nederlandse en Kroatische vrijwilligers uit verschillende kerken. Op dit moment wordt project voornamelijk ondersteunt vanuit de Evangelische Gemeente Jonah in Ede maar vrijwilligers zijn deelnemers uit verschillende (soorten) kerken.
Een overzicht en een soort Wikipedia van allerlei ideeën om ooit te gebruiken binnen een programma voor jongeren binnen de Balkan. En ach, waarom alleen voor jongeren van de Balkan? Jongeren over de hele wereld hebben volgens mij 95% gemeenschappelijke kenmerken. Kortom: ideeën zijn welkom. Stuur een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. als je ook jou ideeën kwijt wilt binnen deze website. Welkom!
Camping?
Deze zomer is zeker geslaagd wat betreft camping. Na de groep van 36 hebben we vanaf afgelopen maandag een groep van 9 jonge mensen en het gezin van Unen (Fred en Astrid) op bezoek. Tussendoor allerlei aanloop van de plaatselijke jongeren en dat betekent dat er bijna elke dag wel 5 of 6 jongeren slapen bij ons tijdens de zomer. Dit kleine succes duwt ons ook verder. Als we door willen op deze weg dan zal er formeel wat geregeld moeten worden. Ons terrein ziet er vanaf de weg uit als een echte camping maar een campingvergunning hebben we niet.
Zoals wel bekend: waterleiding is er niet en komt er niet, intekenen kost 10.000 Euro en verdere legalisatie een extra investering van nog eens 15.000 Euro. Teveel. Het idee is nu om de camping geen camping te noemen maar zoiets als: "Internationaal wijkcentrum" of " Internationaal gezelligheidscentrum" of " Internationaal ontmoetingscentrum" ; In het Kroatisch: "Me?unarodni Društveni Centar DUGA".
Jongeren
Gisteren was weer een leuke jongerendag bij ons. Er wordt nu gekookt voor een finaleplaats. Jongeren kregen een kans om een eigen recept te koken en gerechten werden daarna gekeurd. Het zag er weer geweldig uit en smaakte heerlijk. Gesprek ging over "geloof in wonderen" en een vijftal campinggasten deden leuk mee inclusief het hele gezin van Unen. Duidelijk is dat dit jongeren werk en het evangelisatiewerk de spil is van al het werk hier en een "Internationaal wijkcentrum" past mogelijk beter in dat plaatje dan een commerciele camping.
Zomerkamp aan de zee
Het was een tijdje onzeker maar nu staat het zomerkamp aan de zee toch gepland: vanaf 8 augustus, op de camping in Maslenica. Het plan is om met maximaal 20 jongeren te gaan en het uiteindelijke aantal hangt even af van de financiele mogelijkheden. Verdiensten van de camping zijn in ieder geval voldoende voor 10 jongeren en dat wordt de kookploeg (Paula, Patricia, Pamela, Ismet, Zoran, Nikolina, Kristina, Martina, Mario, Viktorio, Maja). Voor de andere 10 jongeren zoeken we nog sponsoring. Het thema van het vorige kamp was "bouwen" en het kamp aan de zee wordt een voortzetting van dit thema.
Oma Kika gaat binnenkort naar het ouderenhuis in Krstinja. Met ons als gezin gaat het goed. We zijn allemaal gezond. Emma heeft haar eerste tandjes en worstelt met het doorkomen van de andere tandjes. Manuel is op school aangenomen in Maljevac en ondertussen moet hij huiswerk blijven doen voor de school in Nederland. We blijven heel veel praktisch werk overhouden en blijven op zoek naar hulp hierin.
Hartelijke groeten van ons allemaal;
Bijdragen voor het zomerkamp, jongerenwerk en wijkcentrum kunnen worden overgemaakt op giro 4723003 tnv Stg.Jonah inz. outreach Krajina te Ede.
Samenstelling van groep begeleiders en vrijwilligers
Op dit moment (februari 2008) hebben we enkele aanmeldingen van eventuele Nederlandse vrijwilligers. Dit betreft: Elianne, Eliza, Abi, Mark en Meindert en Samira. Heel graag zouden we in contact komen met Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 80 (iets ouder mag ook) die de uitdaging willen aangaan om samen met ons een zomerkamp te organiseren en als begeleider uit te voeren. Neem daartoe contact op. Zie daartoe "Contactinformatie". Helaas zijn Andrija,
Tijdens onze zomer- en winterkampen worden de kinderen ingedeeld in vier groepjes: Blauw, Rood, Groen en Geel. In dee kleinere groepjes wordt gepraat over het onderwerp van de dag en daarbij vormen enkele vragen houvast voor gesprek. Hieronder de vragen zoals we in 2009 hebben gebruikt tijdens het programma "David"
Vragen dag 1.
Vragen dag 2.
Vragen dag 3.
Vragen dag 4.
1 Sam 18,1 / 1 Sam. 19,1 / 1 Sam 20, 4+17/ 1Sam 20,32-34 / 2 Sam 1,26 / Ivan 13, 1-2 / Ivan 15, 15-16
Vragen dag 5.
Efez. 5,31 / Matej 19, 1-6
1) Lees Efez. 5,31; Wat betekent dit praktisch / emotioneel en geestelijk?
2) Hield David echt van Batseba toen hij haar voor het eerst zag?
3) Zet de woorden op het papier in de juiste volgorde zodat het een volmaakt liefdesverhaal wordt zoals je dit je voorstelt voor jezelf.
Begrotingsformulier zendeling
Meindert en Samira 2013 (Kroatie)
Update: 24 oktober 2013
Tabel 1
Woonlasten: |
Per maand |
Huur |
Nvt |
Onderhoud en aanpassing woning |
€ 75 |
Heffingen / Woonbelasting/ Registraties (Bijvoorbeeld rioolrecht, afvalstofheffing, etc) |
€ 45 |
Gas, Elektriciteit , Water (20+*50+*10) Verwarming (hout - totale kosten per jaar = 600 Euro) |
€ 80 € 50 |
|
|
Communicatie |
|
Telefoon, Kabel, Internet |
€ 45 |
Mobiele telefonie (6 mnd x € 40 = € 240) |
€ 20 |
Communicatie thuisfront (nieuwsbrief) |
€ 20 |
|
|
Verzekeringen |
|
Ziektenkostenverzekering (Samira), kosten ziektekosten verzekering van Meindert en de kinderen is buiten de begroting gelaten omdat die gedekt worden door inkomsten uit eigen bedrijf. |
€ 55 |
Repatriëringsverzekering |
niet |
Inboedelverzekering |
niet |
Aansprakelijkheidsverzekering |
€ 10 |
Reisverzekering |
€ 15 |
Overige verzekeringen (overlijden risicoverzekering) |
€ 12 |
|
|
Scholing |
|
Schoolkosten kinderen (ter plaatse) |
niet |
Scholingskosten Nederlands (Wereldschool pakketten), schoolkosten in Nederland worden gedekt door inkomsten uit eigen bedrijf. |
niet |
Taal cursus (Samira) |
€ 30 |
Kinderopvang, kosten voor kinderopvang worden gedekt door eigen inkomsten. |
niet |
|
|
Media |
|
Abonnementen krant – tijdschriften |
€ 0 |
|
|
Vervoer |
|
Wegenbelasting |
€ 15 |
Kentekenbewijs |
€ 15 |
Verzekering |
€ 50 |
Onderhoud |
€ 75 |
Afschrijving vervoermiddel |
€ 100 |
Brandstof (6 mnd x € 270 = € 1620) |
€ 135 |
Openbaar vervoer |
€ 10 |
|
|
Kleding en schoenen (6 mnd x € 80 = € 480); de andere 6 maanden worden betaald door inkomsten uit eigen werkzaamheden. |
€ 40 |
Niet – vergoede ziektenkosten (6 mnd x € 30 = € 180); de andere 6 maanden worden betaald door inkomsten uit eigen werkzaamheden. |
€ 15 |
|
|
Ontspanning (uit eten, café, film etc) (6 mnd x € 30 = € 180) |
€ 15 |
Sport |
€ 0 |
Voeding (6mnd x € 250 = € 1500); de andere 6 maanden worden betaald door inkomsten uit eigen werkzaamheden. |
€ 125 |
Was- en schoonmaakartikelen (6 mnd x € 20 = € 120) |
€ 10 |
Persoonlijke verzorging (toiletartikelen, kapper etc) (6 mnd x € 20 = € 120) |
€ 10 |
|
|
Werkkosten |
|
Extra inkopen ivm ouderen (6 mnd x €50= € 300) |
€ 25 |
Inkopen ivm jongerenprogramma (wekelijkse programma) (6 mnd x €100=€600; brandstofkosten voor de weekenden zijn verrekent onder "brandstof" |
€ 50 |
|
|
|
|
Totaal |
€ 1047 |
Lasten op jaarbasis: Tabel 2
Omschrijving |
Op jaarbasis |
Op maandbasis |
Zomerkampen |
€ 5040 |
€ 420 |
Winterkamp |
€ 1500 |
€ 125 |
Reiskosten voor verlof |
€ 800 |
€ 67 |
|
|
|
Verlofkosten |
nvt |
|
|
|
|
Visumkosten |
€ 0 |
€ 0,00 |
|
|
|
Vakantie |
€ 600 |
€ 50 |
|
|
|
Vrijwillige AOW bijdrage |
niet |
niet |
Sociale verzekeringen (EZA) |
niet |
niet |
Totaal |
€ 950 |
€ 662,00 |
Totaal aan maandlasten (tabel 1) |
€ 1047,00 |
Totaal aan jaarlasten op maandbasis (tabel 2) |
€ 662,00 |
Totaal per maand |
€ 1709,00 |
Eenmalige uitgaven: Tabel 3
Inrichting woning (gepland voor 2013) |
€ 500 |
Aanschaf auto – motor – fiets |
€200 |
Afbouwen camping |
€ 2500 |
Inkomsten voor levensonderhoud
Omschrijving |
Op jaarbasis |
Op maandbasis |
Uitkering |
€ 0 |
€ 0 |
Vaste Inkomsten werkzaamheden |
€ 0 |
€ 0 |
Freelance werkzaamheden(geschat): Deze zin verekent met verblijfskosten in Nederland die in dit ovezicht ook op € 0 zijn gezet. Freelance inkomsten worden gebruikten verbruikt voor en tijdens verblijf in Nederland |
€ 0 |
€ 0 |
Verhuur huis / voertuig in Nederland (het plan is om woning in Kroatie te gaan verhuren als we niet in Kroatie zijn) |
€ 0 |
€ 0 |
Verhuur andere zaken |
€ 0 |
€ 0 |
Giften vriendenkring E.G. Jonah Stg. De Baanderij (opgezegd per 1 mei 2013)
|
€ 2400 |
€ 200 |
€ 350 |
||
€ 0 |
||
|
||
Giften kerkelijke gemeente anders dan E.G. Jonah |
|
€0 |
|
|
|
|
|
|
Totaal |
|
€ 550 |
Aanname: Meindert en Samira organiseren zomerkampen en een winterkamp en zijn twee maal per jaar een periode in Nederland waarbij de kosten voor levensonderhoud in Nederland gedekt worden door de inkomsten die worden verkregen uit (extra) werkzaamheden van Meindert in Nederland. In deze begroting zijn de zomerkampen en het winterkamp dan ook wel opgenomen maar de uitgaven en inkomsten betreffende het verblijf in Nederland niet. Vandaar dat vaak "6 mnd x...." genoemd wordt om aan te geven dat dit een maandelijks bedrag is dat slechts gedurende 6 maanden (tijdens verblijf in Kroatie) betaald moet worden.
Conclusie
Er moeten nieuwe sponsors gevonden worden om het zendingswerk in de Kordun / Kroatië verder mogelijk te maken. Er zijn te weinig vaste donateurs die elke maand een vast bedrag doneren. Daarnaast betreft het begrotingstekort de jaarlijks terugkerende zomer- en winterkampen waar we geen vaste sponsors voor kennen terwijl dit activiteiten betreft die wel meegenomen moeten worden in de begroting. Een doel is dus om sponsors te vinden voor deze kinder- en jeugdkampen (€ 445 per maand). Dat is bijna de helft van het begrotingstekort.
Nodig zijn: collectes, nieuwe vaste donateurs, uitgeven machtigingsformulieren, informatieavonden, sponsoring voor kinderen en jongeren en extra werkzaamheden door Meindert Jorna via zijn webbureau www.dewebmeester.nl. Elke bestelling bij www.dewebmeester.nl betekent overigens directe ondersteuning voor dit zendings- en ontwikkelingswerk. We hopen overigens op minstens 1 zendingscollectie binnen de gemeente Jonah voor het zomerprogramma. Ook blijken bezoekende groepen uitkomst te kunnen beiden. Die betalen 5 tot 12 euro per persoon per nacht aan onkostenvergoeding (afhankelijk van de vraag of wij voor hen de boodschappen doen of niet). Bij een groep van 10 personen kan dit per week 200 tot 300 Euro aan extra inkomsten betekenen.
{module Sponsoring winterkamp 2012}
To do:
Doel:
Verbouwen, repareren, opruimen, inrichten van de terreinen behorende bij adres: Donja Brusovača 8, Vojnić, om gelegenheid te geven aan groepen om Projekt DUGA te bezoeken en mee te doen binnen het programma van Projekt DUGA. Projekt DUGA is het geheel aan activiteiten dat in Kroatie wordt aangeboden door de Kroatische stichting “Crosspoint”. Alle werkzaamheden betreffende Projekt DUGA worden verzorgd door vrijwilligers.
Huidige situatie:
Terreinen (3,5 ha), huis, erf en bijbehorende schuren zijn in 2004 gekocht door Meindert Jorna. Het plan was om, in samenwerking tot de organisatie Worldpartners uit Renkum, een commerciele camping te bouwen die op termijn zou zorgen voor voldoende inkomen voor het gezin Jorna om hun zendingsactiviteiten te kunnen blijven uitvoeren en om tevens inkomsten te genereren voor de financiering van de verschillende activiteiten van Projekt DUGA. Vanwege ziekte is de werkgroep Kroatie die zich voor Worldpartners inzette, weggevallen waardoor ook Worldpartners zich in 2008 heeft moeten terugtrekken. Het gezin Jorna heeft de camping plannen in 2008 overgenomen. Na 6 jaar werken aan dit plan (2005 – 2011) blijken de benodigde (tijds)investeringen veel hoger en de verwachtte inkomsten mogelijk lager. Het gezin Jorna wil deze verantwoordelijk niet alleen dragen en heeft het volgende besloten:
- Het werk van Meindert en Samira is zendingswerk: organisatie van activiteiten voor jongeren, jeugdkampen, verdelen van hulp, bezoeken van ouderen om zo het Evangelie uit te leggen aan de bewoners van de Kordun.
- Daardoor hebben Meindert en Samira niet de tijd of financieen om een eventuele commerciele camping af te bouwen.
- De Kroatische wet biedt echter ook de optie van “gezinscamping”, een camping met maximaal 7 kampeerplaatsen voor in totaal 25 gasten.
- Besloten is om deze gezinscamping, de terreinen en rest van aanwezige faciliteiten en schuren ten dienste te stellen aan hun zendingsdoel. De gezinscamping en bijbehorende terreinen zullen gebruikt worden als zendingspost, gelegenheid voor groepen en individuen om te verblijven, te kamperen en te overnachten om zo tot hulp te zijn binnen het zendingswerk. Binnen die constructie kunnen ook grotere groepen dan 25 personen verblijven bij Projekt DUGA.
- De camping heeft daardoor geen commercieel karakter, er zullen geen commerciele tarieven gehanteerd mogen worden, al zullen er wel onkosten berekend moeten worden. De verwachting is (en de ervaring heeft geleerd) dat campinggasten via donaties uiteindelijk meer zullen betalen dan we zouden verdienen aan het runnen van een camping.
Om dit alles mogelijk te maken, moet het volgende worden gedaan:
Stap 1: Opruimen
- Sorteren van alle aanwezige materialen. Sinds 1999 is er vanaf deze locatie een veelheid aan humanitaire hulpgoederen verdeeld. Veel overblijfselen zijn al opgeruimd maar voormalige opslagschuren dienen nu een andere functie te krijgen. Vanaf begin mei 2012 is door twee verschillende groepen (YwaM Amsterdam en groep bouwvakkers uit Waddinxveen) hard gewerkt aan dit onderdeel. Grof vuil is weggebracht, grote schuur heeft globake indeling gekregen, terrassen zijn leeggehaald, varkenstallen leeggehaald en nieuwe opslagbestemming gekregen. Nog te doen: sorteren klein materiaal en gereedschappen en sorteren en uitzoeken computeronderdelen en veelheid van administratie, foto's en ander papier materiaal.
- Timmeren van kasten, opbergruimtes, kisten, ophangen van planken etc. om opruimen van overgebleven materialen mogelijk te maken. Dit is voor een groot gedeelte gedaan door de groep uit Waddinxveen. Alleen inrichten van gereedschapskisten en kisten voor opbergen klein materiaal zijn nog nodig.
- Inrichten van overgebleven stal (3 kleine ruimtes) en grote schuur.Bijna afgerond.
Stap 2: Afbouwen woonruimte
- Afmaken centrale verwarmings installatie. Reparatie nodig en vervangen enkele stukken leiding. Kosten: 200 Euro + 3 dagen werk.
- Afmaken electrische installatie op eerste woonverdieping (waar gezin Jorna woont). Geheel afgerond door groep uit Waddinxveen.
- Afmaken electrische installatie op benedenverdieping (gastenverblijf, terrassen, schuurtje, kantoorruimte). Geheel afgerond door groep uit Waddinxveen.
- Aanleggen electrische installatie op zolder (gastenverblijf met 15 slaapplaatsen). Geheel afgerond door groep uit Waddinxveen.
- Afbouwen sanitaire ruimte op eerste verdieping, installeren plafond.
- Aftimmeren zolder, aanbrengen isolatie in plafond, timmeren boekenkasten. Afgerond door groep uit Waddinxveen; boekenkasten getimmerd door Niek.
Stap 3: Electriciteitsnet
- Aanleggen electriciteitsnet op gezinscamping. Benodigde investering 500 Euro + 5 dagen werk.
- Aanleggen electriciteitsnet bij overgebleven terreinen, speelvelden, blokhutten en barbecueplaatsen. Dit wordt meegenomen bij afwerken eerste punt.
- Aanleggen electriciteitsnet binnen sanitair gebouw. Afgerond door groep uit Waddinxveen.
Stap 4: Sanitairgebouw
- Installeren zonneboilers: kosten 100 Euro en 2 dagen werk
- Reparatie dak: 1 dag werk
- Reparatie en vervangen aanvoerleidingen: kosten 30 Euro en 1 dag werk
Stap 5: Speelvelden
- Afwerken Jeu de Boule terrein en installeren basketbal
- Maken en installeren van Volleybal net
- Omheining mini and voetbal terrein
- Egaliseren voetbalveld, gras zaaien, goals afwerken, randen bijwerken, lijnen
Stap 6: zwembad en picknick terrein bij beekje
- Ingraven zwembad: 5 dagen werk (5 x 20 Euro) door 1 persoon
- Aanvoer, afvoer water inclusief filter
- Picknicktafels maken en plaatsen
Belangrijk: de zaken die hier genoemd worden zijn "extra". Als eerste moeten de zaken zoals genoemd onder "verantwoordelijkheden" worden uitgevoerd en de financiering hiervan zijn gegarandeerd om vervolgens met de hier genoemde zaken verder te kunnen.
Het verhaal van Meindert (in stripvorm) maar ook het thema van het winterkamp in Brusovaca in 2011.
{youtube}kaH7HYocSbE{/youtube}